About Blog

My photo
Selamat datang dan terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Blog ini khusus kepada mereka yang baru berjinak-jinak membela kucing. Tujuan blog ini diwujudkan berdasarkan pengalaman Sempoiii yang mengalami kesulitan pada peringkat awal membela kucing kesayangan (Boboi, Apek, Memey, Siti & Kitty) dan susah mendapat panduan sehingga tertipu. Kata orang, "Orang bodoh jadi mainan orang cerdik". Blog ini cuba disusun mengikut langkah demi langkah apa yang perlu diketahui tentang kucing dan cara/teknik membelanya. Tapi sepertimana dalam entri pertama, Sempoiii dah sebut, bukanlah kewujudan blog ini menunjukkan Sempoiii seorang yang pakar tentang kucing. Hanya perkongsian demi seorang pencinta kucing. Semoga bermanfaat.

26.12.11

KUCING PEDIGRI/PEDIGREE CAT


Baiklah, kali ni Sempoiii nak bercerita sedikit tentang kucing Pedigri (Pedigree). Bagi mereka yang tak berminat dengan kucing, tentu tak pernah dengar pun apa dia Pedigri ni. Tapi jika dah mula berminat dengan kucing lebih serius, perkataan Pedigri/Pedigree ni akan jadi terbiasa dan sering dengar.

Secara mudahnya Pedigri bermaksud keturunan atau salasilah. Ini bermakna kucing pedigri adalah kucing yang diketahui baka keturunannya & asalnya secara sah, kucing2 ini mempunyai sijil kelahiran atau sijil pengesahan daripada persatuan kucing antarabangsa seperti CFA (The Cat Fanciers' Association) atau TICA (The International Cat Association Inc).

Kucing2 pedigri bukan datangnya dari baka yang bercampur. Tanpa sijil pengesahan, kucing tersebut tidak layak diiktiraf sebagai pedigri. Kucing2 begitu hanya boleh dikelaskan sebagai Mix Breed, DSH (Domestic Short Hair) atau DLH (Domestic Long Hair) sahaja, walaupun kucing tersebut nampak semacam kucing Persian yang tulen.
Berikut kucing2 pedigri (ikut susunan abjad) yang diiktiraf oleh CFA:

A - Abyssinian - American Bobtail - American Curl - American Shorthair - American Wirehair
B - Balinese - Birman - Bombay - British Shorthair - Burmese
C - Chartreux - Colorpoint Shorthair - Cornish Rex
D - Devon Rex
E - Egyptian Mau - European Burmese - Exotic
H - Havana Brown
J - Japanese Bobtail - Javanese
K - Korat
L - LaPerm
M - Maine Coon - Manx
N - Norwegian Forest Cat
O - Ocicat - Oriental
P - Persian
R - RagaMuffin - Ragdoll - Russian Blue
S - Scottish Fold - Selkirk Rex - Siamese - Siberian - Singapura - Somali - Sphynx
T - Tonkinese - Turkish Angora - Turkish Van

Semoga selepas mengetahui perkara sebegini, anda tidak tertipu dengan kebanyakan individu atau pemilik petshop yang mengakui bahawa kucing yang dijual itu pedigri sedangkan tiada sebarang sijil pengesahan yang diiktiraf.Adakah kucing anda pedigri? :)

No comments:

Post a Comment